Debat 3

VOEDSELZEKERHEID EN HET BEVOLKINGSVRAAGSTUK

De wereldbevolking groeit sneller dan verwacht, vooral in Afrika. De VN houdt rekening met een groei van de huidige 7,6 miljard mensen naar 9,8 miljard in 2050 en 11,2 miljard in 2100. Kan de aarde al deze mensen straks nog voeden?

Omvang wereldbevolding, debatserie It's the food, my friend!Oplossingen voor de dreigende voedselschaarste worden vaak gezocht in minder vlees eten, minder voedselverspilling en betere verdeling van voedsel. Dat is hard nodig en kan zeker helpen, maar we zullen tegelijk ook de bevolkingsgroei moeten afremmen, althans in regio's waar de bevolking nog sterk groeit. Geboortebeperking komt recent weer uit de taboesfeer. Met welke sociaal-culturele factoren moeten we dan rekening houden, met name ook in Afrika? En willen we ook geboortebeperking in rijke landen met hun hoge consumptieniveau? Vraag is verder wat we hier vanuit Nederland aan kunnen bijdragen.

Sprekers:

• Prof. Leo van Wissen

Precious Njerere

Prof. Leo van Wissen, Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (Nidi), over cijfers bevolkings-groei en opties voor vrijwillige geboortebeperking.
  • Prof. Martin van Ittersum, Wageningen UR, over de groeipotentie van de voedselproductie wereldwijd en de invloed van klimaat, energie, water, grondstoffen.
  • Niek Koning, Wageningen UR, over hoe Europa de bevolkingsgroei in Afrika bevordert.
  • Precious Njerere (Zimbabwe), Rutgers, over bevolkingsgroei en vrouwenrechten.

Verslag