Debat 5

Woensdagavond 23 april - Rode Hoed, Amsterdam

It’s the youth, my friend!

Wie gaat er straks voor ons voedsel zorgen?

Joris Lohman,YFM, debat 5 It's the food, my friend!In een dialoog over de toekomst van de landbouw en ons voedsel kan de stem van jonge mensen niet ontbreken. Overal in de wereld zijn meer en meer jongeren zich in toenemende mate bewust van de rol die zij kunnen spelen in de transitie naar een duurzamere en gezondere voedselcultuur. Een belangrijke representant van deze jongeren in Nederland is de Youth Food Movement; onderdeel van het internationale Slow Food Youth Network. Sinds 2009 timmeren zij aan de weg met de YFM Academie, acties en het jaarlijks terugkerende Food Film Festival, en werken ze aan een ketenbreed netwerk van veranderingsgezinde young professionals in agro en food.

Op deze avond is het woord aan de YFM. Jonge mensen met vernieuwende initiatieven in de landbouw en de voedselketen in Nederland laten hun licht schijnen op onze voedselcultuur. Is het de jeugd die gaat zorgen voor de verandering naar een voedselsysteem dat is vol te houden, met voldoende en betaalbaar voedsel voor iedereen?

John Hilhorst, debat 5 It's the food, my friend!Sprekers

• Joris Lohman, directeur Youth Food Movement en bestuurslid bij Slow Food International, over het bouwen aan een internationale beweging van jonge chefs, boeren, wetenschappers, retailers, vissers en voedselproducenten en de transitie naar een gezond en duurzaam voedselsysteem.
  • John Hilhorst, voorzitter Nederlands Agrarisch Jongeren Kontaktover de rol van jonge boeren in de maatschappij en het belang van verbinding met de consument. Slechts 7% van de boeren in Europa is onder de 35. Hoe kunnen we jonge mensen nog interesseren om boer te worden?
  • Staatssecretaris Sharon Dijksma, debat 5 It's the food, my friend!Sharon Dijksma, staatssecretaris van Economische Zaken reageert op de sprekers en gaat in discussie met het publiek.

Uit de praktijk:

• Selma Seddik, senior auditor Ahold, over vernieuwing in de retail.
  • Krispijn van den Dries, biologisch boer, oprichter BioRomeo voedselcoöperaties.

Verslag
Lees en/of download het verslag van het vijfde debat It's the food, my friend! (pdf)

Livestream

Proeverij
Voorproefje Food Film Festival YFMDe proeverij werd verzorgd door Baaf Vonk (Varkensroosteren.nl) en Alice den Boer (Alicious Food) van YFM Amsterdam met een voorproefje op het Food Film Festival menu.

Overige avonden
De slotavond wordt gehouden op:

Vrijdag 9 mei (Wageningen/Orion gebouw) over kringlopen.

Met o.a. de wereldvermaarde Amerikaanse boer Joel Salatin en hoogleraar Dierlijke Productiesystemen Imke de Boer van Wageningen Universiteit.

Entree: €10 (€5 voor studenten) aan de ingang. Passe-partouthouders gratis.

Alle toegangsprijzen inclusief koffie/thee (tot 19.50 uur) en proeverij na afloop.
Aanvangstijden: 20.00 uur (zaal open 19.00 uur).

Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM) en Ecominds i.s.m. de Rode Hoed

Partner voor de hele serie: Youth Food Movement.
Voor debat Wageningen: Otherwise, Boerengroep en De Waard Eetbaar Landschap.
Mediapartners: de Volkskrant en foodlog.nl

Deze debatserie is mede mogelijk gemaakt door:
Ministerie van Economische Zaken, Initiatief Bewust Bodemgebruik, Rabobank, Triodos Foundation, Koppert, Eosta en Agrifirm.

Nadere info